Wednesday, February 18, 2009

Bior Cerodik Weh!!!!!!!!!

Al-kisah pada hari Sabtu lepas, maka tuanku Sultan Perak dan member-membernya telah datang ke istana Iskandariah untuk menjayakan majlis santapan diraja. Adapun rakyat sekitar Kuala Kangsar telah menunggu di tepi jalan-jalan utama untuk melihat Sultan mereka ini, namun malangnya angkatan keselamatan tuanku sultan ini, (polis) telah menghalau rakyat-rakyat yang menunggu.
Mungkin sultan takut, atau mungkin polis yang nak membodek sultan. Tapi apa Sultan nak takut, Sultan ada FRU, ada POLIS, ada MB MAMAK, ada PM BADWI, ada NAJIB ALTANTUYA, ada macam-macam. Bila begitulah keadaannya, maka sekalian rakyat jelata merasa begitu tinggi riak dan takabburnya sultan mereka. Yang tunggu bukan sahaja MELAYU, malah ada INDIA dan juga CINA.
Mintanya puak-puak kerabat dan tuanku sendiri sedar diri, ingat Allah swt, jangan bodoh sombong, jangan nampak sangat kebebalan tuanku sultan.
Arakian sekarang ini pun akan daulat Sultan Perak sendiri pun sudah tidak jelas dengan keluarnya surat yang mempertikaikan yang sultan dari darah diraja. Bahkan surat tersebut mengatakan yang tuanku sultan berdarah merah seperti rakyat biasa, maka baik tuanku sultan berjaga-jaga, takut nanti kehilangan kuasa sebagai sultan, menjadi rakyat biasa ditelanjangkan pula oleh orang ramai. Alangkah buruk nampaknya.
Apa kisah derhaka pada yang sememangnya derhaka pada Allah..ini yang patik nak sebut pula kepada sultan Selangor. Usahlah berbangga diri menjadi sultan negeri. Tak ada lebihnya manusia dan jin pada sisi Allah, melainkan takwa. Nampak sangat sultan Selangor ni mangkuk dan bengak. Ada baiknya tuanku sultan Perak dan Selangor, merenung diri, muhasabah kembali, asal usul kita diciptakan. Bukan untuk menjadi tuan, tetapi sebagai hamba kepada Allah yang maha esa.
Patik nak nasihat, supaya lepas ini, anak-anak Sultan, terutamanya anak raja muda Perak, supaya dihantar ke sekolah agama agar mengenal Allah, hantarlah ke Yahyawiyah ker, Idrisiah ker, al-Mizan ker di Jeliang nun, usah la hantar ke London atau ke Malay College, biar anak-anak tau agama, ingat Tuhan, semoga nanti apabila mangkatnya tuanku Sultan, idaklah tuanku Asyman sorang2 jer baca yasin untuk ayahanda.
Patik juga bagi pihak rakyat Kuala Kangsar, memesan pada tuanku, supaya berjiwa rakyat, tunduk dan patuh pada perintah Allah swt, bukan berjiwa iblis yang riak dan takabbur. Bacalah al-Quran dengan terjemahannya sekali, bukan baca ayatnya sahaja. Ini ada Quran simpan kat galeri, tu sebab sampai ketua tak ingat2 Tuhan, menyangka diri pulak serupa Tuhan. Tuanku, yang berperangai semacam itu adalah FIRAUN @ RAMSES.
DAULAT RAKYAT!!! DAULAT RAKYAT!!! DAULAT RAKYAT!!!

No comments:

Post a Comment